Årsmöte med ”Glada Hudik”

februari 9, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: Begreppet ”Glada Hudik” är mer än 200 år gammalt. På årsmötet med Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland får vi vet mer om hur Glada Hudik blev ett av Sveriges starkaste platsvarumärken. Lennart Ersson berättar mer om detta.

Lennart Ersson är tidigare HT-journalist, med en lång historia som hembygdshistoriker i Hudiksvall.

För den historiskt bevandrade är ”Glada Hudik” namnet på den gamla staden Hudiksvall, Norrlands äldsta efter Gävle. Hudiksvall – med kortformen Hudik – har sedan slutet av sjuttonhundratalet varit känd som Glada Hudik.

Det hela började med att ”dricka brunn” i Hudiksvall i det som var Brunnsparken, som med tiden blev Teaterparken (bilden).

Innan Lennart Ersson intar scenen på Patricia, står årsmöte på programmet, med val av bland annat styrelse, revisorer och valberedning

Bakgrund: Café Norden startar en halvtimme före föredraget, som vanligt på årsmötet med semlor.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 40 kronor för ickemedlemmar. Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Tisdagen den 5 mars 2019, klockan 19.00.