Blombergsson – vår första konstnär

januari 7, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: Antikvarie Lars Nylander berättar om Hälsinglands första konstnär av rang, Albert Blombergsson, född i Hanebo och död i Söderhamn.

Under ett sextiofyra år långt liv målade han storslagna landskapsmotiv, varav många från Hälsingland.

Svante Albert Blombergsson föddes 1810 och blev målarmästare enligt den gamla skråordningen. Han utbildade sig vidare till konstnär på Konstakademien och hade under många år sin verkstad i Söderhamn. Han är känd för romantiska landskapsmålningar i olja och altartavlor i Alfta, Arbrå, Bergsjö, Bjuråkers, Hanebo, Norrbo, Ilsbo, Rogsta och Undersviks kyrkor.

Han är naturligtvis representerad i Hälsinglands museum och museet i Söderhamn. Blombergsson finns också i två nationella museer, Nationalmuseum och Hallwylska museet, och i ytterligare två länsmuseer, Vänersborgs museum och Bohusläns museum.

Lars Nylander är antikvarie och kan Albert Blombergsson bättre än de flesta. Han har skrivit ett praktverk om målaren, ”Albert Blombergsson. Liv och konst” (2008).

Bakgrund: Café Norden startar en halvtimme före föredraget.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 40 kronor för ickemedlemmar. Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Tisdagen den 15 januari 2019, klockan 19.00.

Sidan uppdaterad 7 januari 2019