”Om det oändliga” av Roy Andersson

december 18, 2018 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: Den svenska dramafilmen/komedin ”Om det oändliga” är signerad Roy Andersson, som både står för manus och produktion. Den är inte helt lätt att förstå.

Produktionsbolaget beskriver filmen på följande sätt: ”Som ett överflöd av liv påminner Om det oändliga oss om skörheten och skönheten i vår existens. Och med den i åtanke påminner oss om att upprätthålla denna ändlösa skatt och föra den vidare.”

Filmen hade svensk premiär 15 november 2019. Den fick blandat mottagande, från bottenbetyg till högsta betyg. Filmen fick på filmfestivalen i Venedig utmärkelsen Silverlejonet (Leone d’Argento di San Marco) för bästa regi.

I huvudrollerna ser vi Martin Serner, Jessica Louthander, Tatiana Delaunay och Anders Hellström.

Regi: Roy Andersson.

Producenter: Pernilla Sandström och Johan Carlsson.

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter, under våren 2020 med nya, nordiska filmer. Efter filmen är det fika och lotteri, som ingår i biljettpriset.

Pris: Biobiljett à 70 kronor.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Torsdagen den 30 januari 2020, klockan 19.