”Edvard Grieg och det norska”

mars 6, 2018 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: ”Edvard Grieg och det norska”, är rubriken på ett föredrag av musikvetaren Christer Bouij.

Bakgruden till föredraget är den förändringens vind, som svepte in över Norden efter Napoleonkrigen. Danmark förlorade Norge, som blev påtvingad en unionen med Sverige.

Detta startar ett norskt identitetsbygge, där kulturen – och inte minst musiken – är central. Edvard Griegs musik förde med sig en tanke ut i världen om ett självständigt Norge. Christer Bouij sätter in Grieg och hans musik i ett nordiskt och europeiskt perspektiv.

Christer Bouij, Hudiksvall, är professor i musikvetenskap med konstnärlig inriktning vid Musikhögskolan på Örebro universitet. Han är författare till bland annat läro- och fackboken ”Musik för alla”.

Bakgrund: Café Norden startar en halvtimme före föredraget.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 40 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Måndagen den 16 april 2018, klockan 19.00.

Sidan uppdaterad 5 mars 2018