”EU i kris och förvandling”

november 2, 2017 0 av Jörgen Bengtson

”EU i kris och förvandling”, var rubriken på ett kunnigt föredrag av journalisten Mats Hallgren i Patricia, Hudiksvall, den 23 oktober 2017.

Mats Hallgren, Hudiksvall, arbetade under många år som journalist på Svenska Dagbladet med att bevaka Europeiska Unionen (EU) och då framför allt dess ekonomiska sida. Han delade med sig av kunskap och erfarenhet, när han mötte sextiotalet personer på Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsinglands möte.

Han gav han en exposé över EU:s historia, kris och pågående förvandling.

Mats Hallgren har skrivit flera böcker om EU, bland annat ”Europas väg till EMU” (bilden), och har under många år föreläst om EU.

– Det var bra stämning och mycket folk, som lyssnade till Mats Hallgrens anförande om EU, dess början och vidare historia, berättar Anders Bouij, ordförande för Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland.

Liksom alla Föreningen Nordens föredrag på Patricia, började kvällen med Café Norden en halvtimma före föredraget.