Författarinnan Karins Eks öde

november 1, 2017 0 av Jörgen Bengtson

”Karin Eks författarskap och livsöde”, var rubriken på ett kunnigt och engagerat föredrag av skribenten och litteraturvetaren Anne Brügge på Patricia, Hudiksvall, den 18 september 2017.

Hon mötte en nyfiken publik på Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsinglands möte.

Anne Brügge, Delsbo, har skrivit en biografi över Karin Ek, född Lindblad, där hon ”återupprättar ett förskingrat författarskap”.

– Att nonchalera kvinnors verk när antologier redigeras, historia skrivs och biblioteksbestånd rensas, är jämförbart med att spränga tempel och knacka ner statyer, säger Anne Brügge.

Hon delade med sig av sin rika kunskap om en för dagens publik okänd författarinna. Karin Ek levde ett kort liv, 1885–1926, då hon gav ut en roman, många essäer och dikter samt sammanställde en stor poesiantologi i åtta band åt Bonniers. På bilden ser vi Karin Ek från 1918.

Anne Brügge ser henne som en svensk Virgina Woolf, som tidigt skrev om erotik och kvinnlig sensualitet. Men Anne Brügge jämför henne också med sentida, svenska författare, som Katarina Frostenson, vilken hon delar formsäkerhet med, Birgitta Lillpers som är naturnära filosof liksom Karin Ek, Anne-Marie Berglunds modiga och brutala författarskap och Ylva Eggehorn som tillsammans med Karin Ek är ”varm psalmister”.

Det märkliga är att Karin Ek inte är omnämnd i traditionella, litteraturhistoriska verk. Det hoppas Anne Brügge ändra på med sin bok ”Karin Ek. Med kinden mot gråberget”. Anne Brügge har en lång historia, där hon stridit för kvinnors plats i litteraturhistorien. Hon är bland annat en av personerna bakom projektet ”Nordisk kvinnolitteraturhistoria” och är nu engagerad i att skriva ett svenskt, kvinnohistoriskt lexikon.

Biografin över Karin Ek är en följd av omfattande forskning och ingår i en serie biografier i förlaget H:ströms ”Litterära profiler”. Tidigare biografier i serien omfattar bland andra Virginia Woolf, Kerstin Ekman, Pablo Neruda och Albert Camus.