”Fäktaren” – en sann berättelse

december 16, 2016 0 av Jörgen Bengtson

Den finsk-estniska filmen ”Fäktaren” lockade sjuttiotalet personer till Iggesunds folkets hus och en nordisk filmkväll den 24 november 2016, arrangerad av Bio Kontrast och Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland.

Filmen bygger på den sanna historien om den estländska fäktaren Endel Nelis. År 1952 kommer han från Leningrad till den estniska staden Hapsal (tidigare centrum för Svenskestland) som idrottslärare i en mellanstadieskola. Vid denna tidpunkt är Estland ockuperat av Sovjetunionen, som hela tiden jagar ”folkfiender”.

Skolans rektor är misstänksam mot Endel Nelis, inte minst när denne föreslår fäktning som fritidsaktivitet för eleverna; det är ju ”en relik från feodalismen…” Projektets framgång bland eleverna får rektorns farhågor att växa. Är fäktaren motståndsman-förrädare?

– Filmen var bra. Misstänksamhet från rektorn gör att han kontrollerar Fäktarens bakgrund, vilket leder till att han, efter en tävling med skoleleverna i Leningrad, blir fängslad och förvisad. Efter Stalins död släpps han och kommer åter till skolan, berättar Anders Bouij från Föreningen Norden.

Efter filmen var det som vanligt fika och utlottning av priser bland besökarna. Pris för film, fika och lott var facila 60 kronor.

Foto: Nordisk Film