Författarsamtal kring boken ”Solidärer”

november 14, 2018 0 av Jörgen Bengtson

Christer Bouij samtalade med författaren Anna Jörgensdotter om hennes roman ”Solidärer” på möte med Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland den 14 november 2018 på Patricia i Hudiksvall. Evenemanget samlade närmare 30 intresserade, som strålade samman på Café Norden innan författarsamtalet började.

Romanen utspelar sig parallellt i Gävle och Spanien i samband med spanska inbördeskriget på trettiotalet. Solidärer är en episk roman om krigets konsekvenser, kärlekens former och drömmen om en annan värld.

Handlingen startar 1936 i Barcelona. Conxa gräver upp ett gevär och lämnar bort sitt barn. I Gävle får hamnarbetaren Ingemar syn på en annons: ”Hjälp Spaniens kämpande folk!” Vid nyår ger han sig av för att delta i kampen mot fascismen. Kvar är Klara med sitt arbete, sin egen kamp och sin ofödda dotter.

– Boken är en blandning av fiktion och verklighetsbaserad berättelse. Publiken verkade bli berörda av berättelsen och det sätt som Anna talade om hur den blev till och i övrigt om sitt författarskap, berättar Anders Bouij, föreningens ordförande, som var med på mötet.

Samtalet berörde också de olika falangerna som var involverade i kriget samt de inbördes stridigheterna på republiksidan.

Evenemanget genomfördes i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).