Gunnar Wetterberg snöade inne

februari 13, 2018 0 av Jörgen Bengtson

Mötet med historikern och samhällsdebattören Gunnar Wetterberg snöade inte. En grupp förväntansfulla nordister väntade på honom i Baptistkyrkan, Hudiksvall, den 1 februari 2018, medan snöstormen rasade på Hälsingekusten.

– Torsdagen då Gunnar Wetterberg skulle komma blev ett snökaos. Vi hoppades kunna genomföra arrangemanget ändå, men det stupade på att Gunnar fastnade med sitt tåg i Söderhamn, berättar Anders Bouij, ordförande för Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland.

Tanken var att Gunnar Wetterberg skulle tala om Norden och EU. I dag har EU stora problem, där flyktingkris och Brexit står i fokus. Kan EU:s oförmåga att hantera sina problem, öppna för Norden att agera mer aktivt?

Gunnar Wetterberg är känd för att förespråka Förbundsstaten Norden. Han är också gammal EU-debattör. Han är författare till flera historiska böcker och samtidsverk.

Föreningen Norden hoppas på ett nytt möte till hösten med Gunnar Wetterberg, för under resten av vintern och våren är han fullbokad.