Mycket semlor på årsmötet

februari 14, 2018 0 av Jörgen Bengtson

I dag på fettisdagen spisade svenskarna cirka fem miljoner semlor. Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland bidrog med 40 av dem på sitt årsmöte på Patricia i Hudiksvall. Traditionsenligt bjöd Föreningen Norden på både lekamlig spis (semlor) och andlig spis (underhållning).

– Vi var cirka 25 personer, så det blev en del semlor över, berättar Gunnar Grenholm.

Årsmötet gick enligt valberedningens planer och gav utrymme för information om kommande program: Nordiskt gästabud den 21 mars, Stavangerresan den 30 maj, som är nästan fulltecknad, och filmerna ”Från flykt till Stalins Karelen” den 22 februari och ”Jordgubbslandet Blekinge” den 1 mars.

Årsmötet valde om Anders Bouij, Hudiksvall, som ordförande. Styrelsen i övrigt består av Agneta Bengtson, Enånger, Gunnar Grenholm, Rogsta, Christer Bouij, Hudiksvall, och Jörgen Bengtson, Enånger, samtliga valda på två år. Från förra året kvarstår Anita Båth, Färila, Björn Forsling, Iggesund, och Erik B Tanzborn, Hudiksvall.

Lars-Håkan Persson, Hudiksvall, är styrelsens enda ersättare. Anna-Karin Natander, Söderhamn, är fortsatt adjungerad för Söderhamn.

Flera ledamöter avgick ur styrelsen, däribland kassör Håkan Andersson och sekreterare Marianne Kivimäe, efter många förtjänstfulla år.

Marianne Kivimäe blev ny ledamot i valberedningen tillsammans med Agneta Brendt och Ralf Jansson, båda omval. Jan Haglund lämnade valberedningen.

Revisorerna fick fortsatt förtroende: Gun-Britt Jansson, Iggesund, Sören Lövkvist, Hudiksvall, och Roland Kjellander (suppleant), Hudiksvall.

Årsmötet beslutade att höja medlemsavgiften till 200 kronor för enskilda medlemmar och 50 kronor för familjemedlemmar.

Café Norden inledde årsmöteskvällen med kaffe/te och semlor. Sedan följde årsmötesförhandlingarna. Därefter blev det underhållning med visor – från vallkulning till Beatles – framförda av Martina Sahlin och make Jonas Eklund.

Stämmans val och styrelsens konstituering på sammanträde dagen efter framgår av sidan Styrelse.