Intim med Carl Nielsen

november 6, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: ”Carl Nielsen”, är rubriken på ett föredrag av musikvetaren Christer Bouij, som gästat Föreningen Norden flera gånger tidigare. Nu talar om den danske tonsättaren Carl Nielsen. Han är i dag internationellt mest känd för sina symfoniska verk. Men har också komponerat många sånger i mindre format, där han uttrycker det danska på ett mer intimt sätt.

Carl Nielsen levde 1865–1931. När han dog i Köpenhamn, var han Danmarks kanske mest kända tonsättare.

Carl Nielsen brukar betraktas som Danmarks nationaltonsättare, på samma sätt som Edvard Grieg i Norge, Hugo Alfvén i Sverige och Jean Sibelius i Finland.
Bakgrund: Café Norden startar en halvtimme före föredraget.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar. Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Torsdagen den 7 november 2019, klockan 19.00.