”Ljus i natten” lyser upp hösten

augusti 24, 2017 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: Filmen ”Ljus i natten” är den första filmen i Bio Kontrasts höstprogram. Det är en finsk dramafilm från 2017, regisserad av Aki Kaurismäki. Filmen rymmer två berättelser, som korsar varandra som av en händelse. Syrienflyktingen Khaled glider in till Helsingfors som fripassagerare på ett fartyg för att söka asyl. Handelsresande Wikström lämnar sin alkoholiserade hustru, säljer sitt skjortlager, satsar alla pengarna på poker och öppnar restaurang med Khaled som diskare. Ett litet ögonblick av solsken, som inte nödvändigtvis leder fram till ett lyckligt slut.

Filmen hade sin internationella premiär på filmfestivalen i Berlin 2017, där Aki Kaurismäki vann Silverbjörnen för Bästa regi. Filmen är nummer två i en utlovad trilogi om hamnstäder, som Kaurismäki inledde med ”Mannen från Le Havre” 2011. ”Ljus i natten” hade svensk biopremiär den 17 mars 2017.

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter. Efter filmen är det fika, som ingår i biljettpriset.

Pris: Biobiljett à 60 kronor.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Torsdagen den 7 september 2017, klockan 19.

Sidan uppdaterad den 24 augusti 2017