Resa till finsk vänort

september 30, 2017 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland etablerade en mycket omfattande reseverksamhet under förra ordföranden Gösta Linds tid. Styrelsen som tagit vid efter Göstas hastiga bortgång 2016, försöker nu få igång en ny, om än inte lika omfattande, reseverksamhet.

Den första resan gick den 23–27 augusti 2017 till Österbotten, med Föreningen Norden Sundsvall som arrangör. Finlands hundraårsjubileum som självständig stat bildade ram för resan. Trettionio personer deltog från Hudiksvall, Ljusdal, Sundsvall och Timrå.

Resan gick via Stockholm–Åbo–Raumo–Kristinestad–Kaskö–Närpes–Solf–Vasa–Umeå–Nordmaling med mycket se- och upplevelsevärt längs vägen.

I Åbo blev det stadsrundtur med guide och besök på Åbo slott från 1200-talet, Domkyrkan och det svenskspråkiga universitetet Åbo akademi.

– Vi åkte också en båttur på Aura å som mynnar i Östersjön just i Åbo. Sjöfarten är en av Åbos viktigaste näringar, men hamnen som tidigare låg i Aura å har nu flyttat längre ut i Östersjön, säger Gunnar Grenholm som var en av deltagarna från Hudiksvall.

Efter Åbo följde Raumo gamla stad med sin fina trähusbebyggelse, en av Finlands sju Unesco-världsarv. Kommunen tog emot med sin stadsjurist, chefen för besöksnäringsbolaget och rektorn för svenska skolan.

– Efter presentation av kommunen hade vi en diskussion om tvåspråkigheten och framförallt svenskundervisning i skolorna som är ett hett politiskt ämne i Finland, berättar Gunnar Grenholm.

Trähusbebyggelsen gick igen på dag tre, men då i Kristinestad. Gruppen han också besöka Lappfjärds kyrka, som är Finlands näst största kyrka med plats för 3 000 personer.

Kaskö, Finlands minsta stad och vänort till Hudiksvalls kommun, stod näst på tur. Här tog Tom Landgärds (bilden), ordförande för Föreningen Norden Kaskö, emot. Han berättade om Kaskös utveckling från 1700-talet, då det var en betydande sjöfarts- och fiskestad. Efter 1809 år krig och separation från Sverige avstannade utvecklingen i staden. I dag är en cellulosafabrik, fiske och hamnen de viktigaste näringarna i Kaskö. Kaskö är Finlands minsta kommun med cirka 1 300 invånare; den tidigare svenskspråkiga kommunen har numera finsktalande majoritet.

Grannkommunen Närpes har större andel med svenska som modersmål än många kommuner i Sverige. Närpes är känt för sina många fliseldade växthus, med stora grönsaksodlingar av främst tomater och gurka, och Närkos fabrik för lastbilspåbyggnader. Gruppen hann med båda besöksmålen.

Efter Närpes följde Solf och mer specifikt Solf kyrka, med prosten emeritus Ingmar Weckström som guide. I kyrkan finns en av Finlands finaste altaruppsättningar med målningar och snidade figurer.

– Den inköptes från Jakobs kyrka i Hudiksvall 1796 för 650 riksdaler. Vår museipersonal lär ha velat köpa tillbaka den, med den är inte till salu, säger Gunnar Grenholm.

Vasa var resmålet på den fjärde dagen, med stadsguidning och mycket historia från tiden då Vasa var en viktig stad i Sverige. Men Vasa bjuder också på spännande nittonhundratalshistoria, med frihetskriget mot Ryssland i fokus.

– Vasa var huvudort för de vita styrkorna som kämpade mot de röda styrkorna som vill bilda en sovjetrepublik. Utgången vet vi men fortfarande finns inbördeskriget i finländarnas minne. Och inte blev det bättre av de två krigen, vinterkriget och fortsättningskriget, under andra världskriget, kommenterar Gunnar Grenholm.

Sista anhalt i Finland var ett annat världsarv, Kvarkens skärgård, som är en utvidgning av Höga kusten i Sverige. Landhöjningen gör att landarealen i Kvarkens skärgård ökar med en kvadratkilometer per år!

– Om 2 500 år har vi en landförbindelse Sverige–Finland i Kvarken, vet Gunnar Grenholm att berätta.

Vägen tillbaka till Sverige gick med färja till Umeå (Holmsund) och besök i Olofsfors bruk i Nordmaling. Det började som järnbruk innan träepoken tog över. I dag tillverkar företaget Masonite balkar för byggindustrin. Olofsfors är också världsledande på smide av hjulband till skogsmaskiner.

– Förutom allt detta hade vi på resan också goda luncher och fina middagar med trevlig samvaro i sällskapet, summerar Gunnar Grenholm.

Foto: Gunnar Grenholm

Artikeln uppdaterad 2 november 2017