”Norden leder elbilsrevolutionen”, var rubriken på Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsinglands första evenemang i år, 20 januari 2022, denna gång förlagt till Hälsingtuna församlingshem. Jörgen Bengtson, Kungsgården Långvind, berättade med inlevelse om sina erfarenheter av elbilsanvändning och utvecklingen i de olika nordiska länderna.

Cirka dussinet intresserade kom till mötet, där frågorna och inspelet var många under föredraget.

Jörgen Bengtson har tillsammans med sin hustru Agneta kört mer än 200 000 kilometer med helelektriska bilar och är nu inne på sin tredje elbil. Han har långpendlat till Stockholm i alla år och kunde ge oss erfarenheter, som han förvärvat under åren.

I början var antalet laddpunkter en begränsande faktor men med åren har detta avsevärt förbättrats. Som elbilsförare lär man sig också med åren att använda möjligheterna till laddning under exempelvis en fikapaus i bilåkandet. 

Kapaciteten på batteriet är hellre inte längre ett problem. Däremot kan köbildning vid laddstationer ställa till det under exempelvis sportlov och semestrar. En lösning är att öka antalet supersnabbladdare, så att laddtiden minskar, och att se till att varje laddstation har många laddpunkter.

Glädjande nog har även bensinmackarna upptäckt att lönsamheten på laddstationer är mycket bättre än att sälja fossila drivmedel. Då utnyttjas även mackarna övriga service mer.

I Norden är Norge utan konkurrens ledande på nyförsäljning av laddbara bilar. Lägre skatt på bilförsäljning samt favoriserad parkering och vägtillgång har drivit på. Endast ”dumma” norrmän köper fossilbilar. Sverige och Island följer medan Danmark och Finland har varit mer avvaktande. Norden kammar hem platserna ett, två, tre, fem och sex i ”världsmästerskapet” elbilar.

Sverige kommer under 2022 troligen uppnå fler sålda laddbara elbilar än fossilbilar i nyförsäljning. Förutom betydligt lägre drivmedelskostnad är kostnad för service, skatt med mera också lägre till elbilens fördel. Även andrahandsvärdet är högra än fossilbilens. Nackdelen är högre inköpspris men sett över hela livscykeln är elbilen billigare vid en korrekt jämförelse. Detta gäller även belastningen på miljön, som är huvudmotiv för de flesta att övergå till elbil.

Evenemanget inleddes som vanligt med Café Norden med fika.

Deltagarna var alla placerade enligt Folkhälsomyndighetens instruktioner.

Nästa evenemang är 8 februari, ”Landsbygden i norra Sverige” med Po Tidholm, kommer att annonseras i press och på hemsidan.

Text och foto:
Gunnar Grenholm