Norge i frihetsperspektiv

april 15, 2017 0 av Jörgen Bengtson

”Att vinna sin frihet och bevara den, Norge 1880-1945”, var rubriken på ett engagerat och initierat föredrag av Arne Övrelid i Patricia, Hudiksvall, den 6 april 2017.

Arne Övrelid är historiker och före detta rektor vid Vasaskolan (bilden) i Gävle. När han gästade Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland, gav han en bred exposé över Norges historia som självständig stat. Han fokuserade på tiden fram till andra världskrigets slut.

– Vi fick veta mycket spännande och intressant om hur landet utvecklats under denna period. Ett bra bildmaterial bidrog till förståelsen av ett grannland, vars historia vi nog är ganska okunniga om, säger Marianne Kivimäe, som var en av närmare 30 deltagare på föredraget.

Liksom alla Föreningen Nordens föredrag på Patricia, började kvällen med Café Norden en halvtimma före föredraget.

Foto: Gävle kommun