Sameblod – film som lockar många

april 10, 2017 0 av Jörgen Bengtson

Filmen ”Sameblod” lockade stor publik till Iggesunds Folkets hus, när Bio Kontrast och Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland hade filmkväll den 30 mars.

– Salongen var fylld till bristningsgränsen trots att filmen nyligen visades i Hudiksvall, berättar Anders Bouij från Föreningen Norden.

”Sameblod” är en svensk dramafilm från 2016. Den blandar nutid och dåtid. En gammal samisk kvinna återvänder till sin familj för att för första gången berätta den komplicerade historien om sitt liv, där hon tidigare i livet lämnat den samiska kulturen.

Filmen behandlar Sveriges kolonisering av samerna och rasbiologins 1930-tal. Den har fått mycket stor uppmärksamhet och lockat stora skaror till biograferna.

Filmen blev uppmärksammad på filmfestivalen i Venedig, där den visades den 8 september 2016. Internationella recensioner hyllade det vackra fotot och de anslående miljöerna. Regissören Amanda Kernell vann under filmfestivalen pris i kategorin Bästa unga regissör. Filmen vann dessutom pris för bästa europeiska film.

Därefter har ”Sameblod” blivit både kritiker- och publiksuccé i Sverige.

Filmen hade svensk biopremiär så sent som den 3 mars 2017.

Liksom tidigare visningar på Bio Kontrast, inkluderar entrén på facila 60 kronor också fika efter filmen.

Foto: Svensk Filmindustri