”Olof Broman vår store hälsingeprost”

mars 4, 2018 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: ”Olof Broman vår store hälsingeprost” är rubriken på ett föredrag av en annan prost, Bo Johansson, prost emeritus.

Bo Johansson berättar om lärdomsgiganten och Hudiksvallsprosten Olof Broman. Han föddes i Välsta, Rogsta, 1676 och dog i Hudiksvall 1750. Olof Broman läste medicin och biologi, tog lärarexamen 1704. Han disputerade första gången 1699, innan han läste teologi och blev prästvigd 1710. Vid sidan av sin prästgärning i Hudiksvalls församling, blev han 1719 rektor vid Hudiksvalls trivialskola. Han blev kyrkoherde och prost 1728.

Han skrev ett mästerverk om Hälsingland, Glysisvallur, en vidlyftig geografisk, personhistorisk, etnografisk och antikvarisk materialsamling om landskapet.

Eftersom läkarvården fungerande dåligt vid den här tiden, fick Olof Broman även fungera som traktens läkare och kirurg. Han kunde ha bortåt 2 000 patienter per år, enligt Wikipedia. Under hans tid utbröt böldpest, vilket inte avskräckte honom från att utföra läkargärningen. Bland hans patienter fanns också de karoliner, som 1719 återvände från den misslyckade expeditionen mot Trondheim.

Bo Johansson var tidigare kyrkoherde i Hälsingtuna församling i 27 år och prost.

Bakgrund: Café Norden startar en halvtimme före föredraget.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 40 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Torsdagen den 12 mars 2018, klockan 19.00.

Sidan uppdaterad 4 mars 2018