”Pengar och passion” med Ernest Thiel

oktober 4, 2016 0 av Jörgen Bengtson

”Pengar och passion”, är titeln på en bok av journalisten och författaren Lars Ragnar Forssberg (bilden), född i Hudiksvall. Under denna rubrik berättade han om bankiren, industrimannen och konstsamlaren Ernst Thiel på ett möte den 4 oktober i Hudiksvall, arrangerat av Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland.

Lars Ragnar Forssberg har gått igenom en stor samling av brev och dagböcker om och av Ernst Thiel, som levde 1859–1947.

Lars Ragnar Forssberg berättade en fascinerande historia om uppgång och fall för en man, som älskade konst mer än pengar.

Femtiotalet intresserade slöt upp på mötet.

– Vi ställde oss undrande till det ganska smala ämnet och hur stort intresse det skulle vara för detta i vår lilla stad? Farhågorna kom på skam. Det finns en mycket påtaglig önskan att lyssna på en levande och kunnig person. Kanske var det rentav så, att det inte var enbart ämnet som lockade, utan att man uppskattade ett personligt framträdande med god publikkontakt, berättar Marianne Kivimäe efter mötet.

Det blir sannolikt ett fortsättning på Ernst Thiel.

– Vi i styrelsen räknar med att tämligen snart kunna locka med ett besök på Thielska galleriet i Stockholm, säger Marianne Kivimäe.

Arrangemanget var som vanligt på Patricia, med Café Norden som startade en halvtimma före föredraget.

Sidan uppdaterad den 13 november 2016