”Pilgrimsvandringar till Nidaros”

september 15, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: ”Pilgrimsvandringar till Nidaros i spåren efter Sankt Olav”, är rubriken på ett föredrag av arkeologen Elise Hovanta. Hon berättar om den norska kungen Olof Haraldsson, även känd under sitt norska namn Olav Haraldsson, som stupade, blev helgonförklarad och begravd i Nidaros (Trondheim).

Olof den heliges grav blev under medeltiden en av kristenhetens fyra stora pilgrimsmål. De tre andra är för de flesta mer kända, trots att Nidaros ligger i Norden: Jerusalem, Rom och Santiago de Compostela.

En av många pilgrimsleder till Nidaros, Stråsjöleden, börjar på Korsholmen i Enånger och går vid Forsa, Delsbo, Bjuråker och Ljusdal till Härjedalen, Jämtland och Tröndelag. Bilden visar Stråsjöledens början vid Gävlebohamn på Korsholmen.

Här finns mer att läsa om pilgrimsleder i Hälsingland, pilgrimsvandringens historia och pilgrimsvandring till Nidaros.

Bakgrund: Café Norden startar en halvtimme före föredraget.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar. Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Måndagen den 21 oktober 2019, klockan 19.00.

Text och foto: