”Skogsfinnen närmare än du tror”

september 15, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: ”Skogsfinnen närmare än du tror”, heter föredraget om de till stora delar okända skogsfinnarna i Sverige. Föredragshållare är Eva Jernqvist från föreningen Finnbygder i samverkan (Finsam), som gästade Föreningen Norden den 4 april 2019 på ett möte i Ljusdal.

Skogsfinnarna har en lång historia i Hälsingland, som går tillbaka till tiden då Finland var en del av Sverige. Då kom många finnar från Finland för att idka svedjebruk i Hälsingland och andra skogsrika landskap.

Finsam vill underlätta samarbete, forskning och samordning av aktiviteter kring skogsfinnarna. Finnsam är en skogsfinsk nätverksorganisation med aktiv webbplats för den som vill veta mer, www.finnsam.org.

Finnsams uppdelning på olika geografiska områden speglar skogsfinnarnas stora utbredning: Bergslagen, Gävle-Dala, Mellannorrland, Närke och Tiveden, Värmland, Ångermanland södra Lappland, Norges norra finnskog och Norges södra finnskog.

Bakgrund: Café Norden startar en halvtimme före föredraget.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar. Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Tisdagen den 1 oktober 2019, klockan 19.00.