Program på hemmaplan

november 7, 2022 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden har avvecklat vår webbplats, så nu har vi utvecklat en egen, www.foreningennorden.se. Här finns massor av information om våra kommande och tidigare program (evenemang), nyheter i stort och smått samt naturligtvis vår egen Nordenavdelnings historia.

I kort har den nya webbplatsen – som vi haft en tid men som fått helt ny och funktionell form av Stefan Florin, Digipeak Media – tre beståndsdelar.

Under toppvinjetten ”Program” finns alla våra program från 2020 och framåt.

Under toppvinjetten ”Nyheter” finns artiklar om genomförda program och andra nyheter.

Under toppvinjetten ”Om föreningen” finns artiklar om Nordenavdelningens historia, medlemskap, styrelse, stadgar, årsberättelser och annat.

Längst till höger om toppvinjetterna finns ett förstoringsglas, där man kan söka allt som finns på webbplatsen. Det är en hel del, närmare bestämt 170 sidor inklusive denna nyhet.

Naturligtvis fungerar webbplatsen lika bra på dator, platta och mobil, men på lite olika sätt i presentationen av innehållet.

En stor förändring mot tidigare är att alla program finns samlade under rubriken ”Program”. I anslutning till rubriken framgår också när programmet är och vem som är arrangör. Man behöver inte klicka fram ett enskilt program för att se detta. Det är även lätt att bläddra bakåt och se gamla program eller evenemang.

Program som är från 2019 och äldre finns under ”Nyheter”. Som en följd av att vi byggt en ny webbplats, har bilder gått förlorade och en del länkar stämmer inte längre. Under ”Nyheter” finns alla Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsinglands program från 23 augusti 2016, då vi bjöd in till den isländska filmen ”Bland män och får”, till den 7 november 2019, då vi lyssnade till föredraget ”Intim med Carl Nielsen”. Program får 2020 finns alltså under vinjetten ”Program” (evenemang).

Startsidan har två block i topp, ”Nyheter” och ”Kommande program”. Under dessa finns både nyheter och program i ett flöde. Allt innehåll på webbplatsen går att nå från de tre toppvinjetterna.