Hälsingelagen ersätter hästfolk

november 16, 2022 0 av Jörgen Bengtson

Den 30 november får vi lyssna till Christer Bouij, som berättar om ”Hälsingland och hälsingelagen”, istället för Meta Sjödins föredrag “Hästar och hästfolk”. Christer Bouij kommer också att beröra andra medeltida landskapslagar.

Läraren och fotografen Meta Sjödin har lämnat återbud. Hennes program, som utgår från boken hon skrivit och illustrerat, ”Hästar och hästfolk”, utgår. Den som vill ta till sig hennes föredrag, kan läsa boken, som är rikt illustrerad.

Istället får vi lyssna på amatörhistorikern Christer Bouij, som berättar om hälsingelagen och andra landskapslagar.

Han hade den 6 oktober 2022 ett program om ”Hälsinglands tidiga historia”. Han berättade om kusttrakternas många bronsåldersrösen, järnålderns gravhögar, runstenar och försvarsanläggningar. Han gav många exempel från nuvarande Rogsta socken i Hudiksvalls kommun. Nu vidgar han perspektivet till Hälsingland och dess medeltida lag.

Uppdaterad 17 november 2022