• This event has passed.

Stellan Arvidsons många sidor

28 februari 17:30 20:30

Hudiksvallsonen Stellan Arvidson är kanske mest känd som rektor för Hudiksvalls läroverk, riksdagsledamot och enhetsskolans fader. Mindre känd är han som Östtysklands starke förespråkare. Vi får lära oss mer om Stellan Arvidson på arrangemanget i Hudiksvall den 28 mars 2024.

Språkläraren Martin Ringmar berättar om Stellan Arvidson (1902–1997), född i Vänersborg och under många år riksdagsledamot från Stockholms stad. I Hudiksvall är han mest känd som rektor för Hudiksvalls läroverk (1937–1948), författare till läroverkets historia (1951), enhetsskolans – senare grundskolans – fader, skönlitterär författare och litteraturhistoriker med Thomas Thorild som specialitet. Han började sin politiska karriär som socialdemokrat i Hudiksvall, där han bland annat blev ordförande för stadsfullmäktige 1939.

Men Stellan Arvidson hade också en för de flesta mörk sida som anhängare till diktaturerna DDR (Östtyskland) och Sovjetunionen. Han var under nära två årtionden ordförande (1969–1987) i det regimtrogna Förbundet Sverige–DDR, mottog flera östtyska utmärkelser, publicerade flera positiva skrifter om Östtyskland och ansåg att DDR:s upplösning var en katastrof. Han var också under lång tid aktiv i regimtrogna Förbundet Sverige–Sovjetunionen och försvarade starkt Sovjetunionens invasion av Afghanistan.

Martin Ringmar, född 1957, är lingvistiker och språklärare på universitetsnivå. Han har tidigare arbetat bland annat som journalist och översättare från isländska till svenska.

Bakgrund: Arrangemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV), med stöd av Hudiksvalls kommun.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar.

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Onsdag 28 februari 2024 klockan 18, med Café Norden som börjar 17.30.

Foto: Wikipedia

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland