Semla, omval och naturfilm

februari 18, 2024 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland hade årsmöte 14 februari 2024. Fyrtiotalet deltagare bänkade sig på Restaurang Patricia i Hudiksvall. Föreningen bjöd på gratis semlor och dryck vilket uppskattades mycket av deltagarna.

Föreningen har under året haft ett digert program med femton föredrag, varav två i Bollnäs–Ovanåker och två i Ljusdal, sju filmvisningar i samarbete med Bio Kontrast, en studiecirkel kring nordisk litteratur, en tredagarsresa i fyra landskap (Hälsingland, Härjedalen, Jämtland och Medelpad) med intressanta besöksmål och ett nordiskt gästabud på restaurangskolan CUL i Hudiksvall.

Mest besökare drog populärhistorikern Herman Lindqvist, som fyllde hela kulturhuset Glada Hudik med sitt föredrag ”Gustav Vasa – landsfader och tyrann”.

Medlemsantalet har ökat till nästa 200 medlemmar (187 år 2023 mot 171 år 2022) efter att tidigare år minskat under Covid-19. Ekonomin har också förbättrats tack vare evenemangsbidrag från Hudiksvalls kommun och samarbete med Hudiksvalls bibliotek.

Medlemmarna var mycket nöjda med verksamheten. Hela styrelsen med ordförande Anders Bouij blev omvald: Gunnar Grenholm, Tomas Jönsson, Agneta Bengtson, Jörgen Bengtson, Christer Bouij, Kerstin Söderberg och Britt-Marie Löfvenberg-Hörnell. Två personer är adjungerade: Anita Båth för Ljusdal och Stefan Jonäng för Bollnäs-Ovanåker. Styrelsen plus revisorer och valberedning, med kontaktvägar, finns under Styrelse.

Efter årsmötet visades naturfilmer av Berndt Persson, Hudiksvall. Temat var vinterns övergång till vår och sedan sommar. Det var ett mycket uppskattat tema, eftersom vi nu alla ser fram mot ljusare och varmare tider.

Gunnar Grenholm