”Vi som inte var med i kriget”

januari 24, 2024 0 av Jörgen Bengtson

Tjugotalet nordister trotsade snöovädret och kom till fördraget med journalisten Bengt Lindroth, som berättade om historiens betydelse för Norden. Ämnet han talade om var upplevelser under andra världskriget i de olika nordiska länderna. Han höll föredraget för Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland på Patricia, Hudiksvall, den 17 januari 2024.

Bengt Lindroth, Uppsala, har skrivit en bok med titeln ”Vi som inte var med i kriget”, som handlar om historiens betydelse för Norden. Han är i dag frilansjournalist. Bengt Lindroth var under många år Sveriges Radions korrespondent i Norden och Baltikum.

Föredragshållaren frågar sig varför åsiktsklimatet i svensk och nordisk verklighet polariserats så under 2000-talet och varför offentligheten blivit så grälsjuk. Vad beror det på att vi i detta nordliga hörn av Europa har så svårt att uppträda någorlunda samstämt gentemot omvärlden? Varför breder nationalstatsegoismen ut sig – nu därtill accentuerad av coronakrisen? Kommer det att ändras om de nordiska länderna alla blir medlemmar i Nato?

Bengt Lindroth hävdar att det har med andra världskriget att göra, att vi svenskar inte var med i kriget. Vi saknar kollektiva erfarenheter och minnen av Den stora katastrofen, av Förintelsen, Hitlers krig och ockupationer…

Nästa evenemang med med Föreningen Norden inträffar båda 1 februari, med Detta är DX-ing i Bollnäs och filmen Hammarskjöld i Iggesund. Sedan kommer 14 februari med föreningens årsmöte med semlor, årsmötesförhandlingar och visning av naturfilmaren Berndt Perssons filmer.

Text och foto: