Semlor och Hudik på årsmöte

mars 10, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland håller fast vid sin tradition att bjuda på lekamlig spis i form av semlor och andlig spis i någon form på årsmötet. I år kom trettiotalet medlemmar till årsmötet den 5 mars 2019 på Patricia i Hudiksvall.

Årsmötet gick enligt valberedningens planer och gav utrymme för information om kommande program, som alltid finns på föreningens webbplats under fliken Kalendarium.

Årsmötet valde om Anders Bouij, Hudiksvall, som ordförande. Styrelsen i övrigt består av Agneta Bengtson, Enånger, Gunnar Grenholm, Rogsta, Christer Bouij, Hudiksvall, Jörgen Bengtson, Enånger, Kerstin Söderberg, Idenor, Thomas Grunnesjö, Hudiksvall, och Britt-Marie Löfvenberg-Hörnell, Forsa (Näsviken).

Lars-Håkan Persson, Hudiksvall, är styrelsens enda ersättare. Anna-Karin Natander, Söderhamn, är fortsatt adjungerad för Söderhamn, och Anita Båth, Färila, tar över den rollen för Ljusdal.

Flera ledamöter avgick ur styrelsen.

Valberedning är fortsatt Agneta Brendt, Hudiksvall, Ralf Jansson, Hudiksvall, och Marianne Kivimäe, Hudiksvall, alla omval.

Revisorerna fick fortsatt förtroende: Gun-Britt Jansson, Iggesund, Sören Löfkvist, Hudiksvall, och Roland Kjellander (suppleant), Hudiksvall.

Årsmötet beslutade att från år 2020 höja medlemsavgiften till 225 kronor för enskilda medlemmar och 75 kronor för familjemedlemmar. Den som inte är medlem – men deltar på föreningens evenemang – betalar 50 kronor mot tidigare 40 kronor per evenemang.

Café Norden inledde årsmöteskvällen med kaffe/te och semlor. Sedan följde årsmötesförhandlingarna, med Åke Hammarstedt som ordförande och Marianne Kivimäe som sekreterare.

Därefter blev det ett mycket intressant föredrag av Lennart Ersson om Glada Hudik, som inte har något med träpatroner och punsch på Stadshotellet att göra, utan går tillbaka till slutet av sjuttonhundratalet. Det hela började med att fint folk reste till Hudiksvall för att ”dricka brunn” i det som var Brunnsparken och som med tiden blev Teaterparken. Brunnslivet stimulerade restaurang- och teaterliv, utflykter och umgänge. En fyllig artikel om Glada Hudik, som Lennart Ersson kommit med viktiga bidrag till, finns på nyhetssajten för Hälsingekusten, under fiken Se och underfliken Hälsingland.

Stämmans val och styrelsens konstituering framgår av sidan Styrelse.

Nyheten uppdaterad 14 mars 2019