Bergsbruk mer än Bergslagen

februari 19, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Arkeolog Lena Berg Nilsson berättade den 18 februari 2019 om bergsbruk genom tiderna i Sverige som helhet och Hälsingland, men också i dagens Hudiksvalls kommun, på ett möte med Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland.

Föreningen Nordens föredrag var på Patricia i Hudiksvall och intresserade fyrtiotalet personer.

Man skulle kunna sammanfatta hennes föredrag i att bergsbruk är mer än Bergslagen och att bergsbruk har förekommit i Hälsingland längre än vad man tror.

– Hon berättade på ett bra sätt och visade bilder om bergsbruk genom tiderna, både i vårt närområde och i övriga Sverige. Föredraget var verkligen uppskattat, berättar Anders Bouij, föreningens ordförande, som också var en av deltagarna på mötet.

Lena Berg Nilsson bor i Njutånger och Stockholm, och driver tillsammans med sin man, Ola Nilsson, företaget ArcMontana. Det ingår i en större konsultgrupp, Landskapsarkeologerna, som utför arkeologiska undersökningar åt myndigheter, kommuner, företag och andra (bilden).

De leder också arkeologiska vandringar sommartid i framför allt Njutånger och Enånger, i egen regi och tillsammans med företaget Kungsgården Långvind.

Som vanligt bjöd Föreningen Norden in till Café Norden en halvtimme före föredraget. Evenemanget var ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Nyheten uppdaterad 19 februari 2019