Semlorna tog slut på årsmötet

mars 1, 2020 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland håller fast vid sin tradition att bjuda på semlor på årsmötet, i år första dagen efter fettisdagen. Det kom ovanligt många medlemmar till årsmötet den 26 februari 2020 på Patricia i Hudiksvall – fler än det fanns semlor (42 stycken). Styrelsen fick klara sig utan fastlagsbullar.

Årsmötet gick enligt valberedningens planer och gav utrymme för information om kommande program, som alltid finns på föreningens webbplats under fliken Evenemang.

B56EPY Cream bun semla ALL OVER PRESS

Årsmötet valde om Anders Bouij, Hudiksvall, som ordförande. Styrelsen i övrigt består av Agneta Bengtson, Enånger, Gunnar Grenholm, Rogsta, Christer Bouij, Hudiksvall, Jörgen Bengtson, Enånger, Kerstin Söderberg, Idenor, Thomas Grunnesjö, Hudiksvall, och Britt-Marie Löfvenberg-Hörnell, Forsa (Näsviken).

Lars-Håkan Persson, Hudiksvall, är styrelsens enda ersättare. Anna-Karin Natander, Söderhamn, är fortsatt adjungerad för Söderhamn, och Anita Båth, Färila, för Ljusdal.

Agneta Brendt, Hudiksvall, och Ralf Jansson, Hudiksvall, fortsätter som valberedning, med Erik B Tanzborn, Hudiksvall, som ny ledamot.

Revisorerna fick fortsatt förtroende: Gun-Britt Jansson, Iggesund, Sören Löfkvist, Hudiksvall, och Roland Kjellander (suppleant), Hudiksvall.

Årsmötet beslutade att behålla medlemsavgiften på 225 kronor för enskilda medlemmar och 75 kronor för familjemedlemmar. Den som inte är medlem – men deltar på föreningens evenemang – betalar 50 kronor per evenemang.

Café Norden inledde årsmöteskvällen med kaffe/te och semlor.

Efter årsmötesförhandlingarna blev det ett intressant visning av bilder från Hälsingland av fotograf Seth Nilsson. Bilderna ingår i en kommande bok om Hälsingland

– Imponerade bilder, med mycket landskap, från hav till berg, säger Gunnar Grenholm.

Britt-Marie Löfvenberg-Hörnell berättade om det kommande programmet, Nordiskt gästabud, den 19 mars på Restaurangskolan i Hudiksvall. Gunnar Grenholm informerade om att det blir en resa till Hudiksvalls danska vänort, Maribo, den 10–17 september 2020.

Stämmans val och styrelsens konstituering framgår av sidan Styrelse.