Corona ställer in i Söderala

februari 11, 2020 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: Detta möte om författaren och fotografen Hilding Mickelsson i Söderala församlingshem är inställt. Detta har i sin tur med coronaviruset att göra.

”Hilding Mickelsson”, är rubriken på ett föredrag av journalisten Gunilla Kindstrand, tidigare chefredaktör för Hudiksvalls Tidning och de tre andra dagstidningarna i Hälsingland. Hon talar om den hälsingska fotografen, författaren och hembygdsforskaren Hilding Mickelsson i Söderhamn.

I sina böcker skildrade han naturen och hembygden med såväl kamera som penna. År 1991 utnämnde Uppsala universitet honom till filosofie hedersdoktor för hans långvariga kulturgärning.

Hilding Mickelsson är en av få författare och fotografer med eget sällskap. I sällskapets logotyp ingår en av Hilding Mickelssons mest klassiska bilder.

Mickel Hilding Mickelsson, som han egentligen hette, levde 1919–2002. Han bodde under hela sitt liv i Glössbo, Rengsjö. I år firar vi alltså hundraårsminnet av hans födelse.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar. Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Söderala församlingshem, Stallvägen 3, Söderala.

Dag och tid: Torsdagen den 19 mars, klockan 18.00.

Uppdaterat 16 mars 2020