”Ut och stjäla hästar” – i Norge

augusti 27, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: Den norska filmen ”Ut och stjäla hästar”, på norska ”Ut og stjæle hester”, är en dramafilm med Stellan Skarsgård.

Filmen handlar om änklingen Trond, som återvänder till Norge. Han återupptäcker det område vid gränsen mellan Sverige och Norge, där han 1948 upplevde en sommar som han helst vill glömma. Det var sommaren, då ett barn blev ihjälskjutet och hans far lämnade familjen för en annan kvinna. Tronds närmaste granne är en äldre man med hund. Snart förstår Trond att han är en speciell person, som han kände för femtio år sedan. Tronds minne återvänder till den där morgonen då allt började, då han skulle ut och stjäla hästar…

”Ut och stjäla hästar” är Stellan Skarsgårds femte film tillsammans med regissören Hans Petter Moland efter ”En iskall jävel”, ”En ganska snäll man”, ”Aberdeen” och ”Zero Kelvin – Kärlekens fryspunkt”.

Manus är baserat på Per Pettersons internationella bästsäljare från 2003, som enligt förlaget är Norges största internationella romansuccé någonsin. Boken är översatt till över femtio språk och har fått en rad olika priser. The New York Times och Time Magazine utsåg romanen till en av årets fem bästa, när boken kom ut i USA 2017.

Filmen hade svensk premiär i juli 2019. Den har fått mycket gott mottagande, både i Norge, Sverige och internationellt.

Filmen fick Silverbjörnen för ”enastående konstnärligt bidrag” på årets filmfestival i Berlin.

I huvudrollerna ser vi Stellan Skarsgård och Björn Floberg.

Regi: Hans Petter Moland.

Bakgrund: Föreningen Nordens utmärkta samarbete med Bio Kontrast i Iggesunds Folkets hus fortsätter, under hösten 2019 med rekordmånga nordiska filmer, nio stycken. Efter filmen är det fika och lotteri, som ingår i biljettpriset.

Pris: Biobiljett à 70 kronor.

Plats: Bio Kontrast, Folkan, Centralgatan 3, Iggesund.

Dag och tid: Torsdagen den 31 oktober 2019, klockan 19.