Välbesökt Nordiskt gästabud

mars 14, 2024 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland bjöd till Nordiskt gästabud den 13 mars 2024 på restaurangskolan i Hudiksvall. Femtiotalet medlemmar och gäster kom till festmåltiden.

Restaurangskolan dukade upp en trerättersmeny med inspiration från Norden.

Festmåltiden arrangerades av elever och lärare vid restaurangskolan på Centrum för utveckling och lärande (CUL) i Hudiksvall. Förrätt var inbakad lax- och räksallad, huvudrätt majskycklingbröst med dragonsås och ugnsrostade rotfrukter samt efterrätt chokladkaka med vaniljkräm, äpple, havtornskompott och rostad mandel.

Alla gäster lovprisade elevernas arbetsresultat och ingen lämnade de dukade borden hungriga.

Gästabudet anordnas varje år i anslutning till Nordens dag den 23 mars. Denna dag 1962 undertecknades Helsingforsavtalet mellan de nordiska länderna. Avtalet ska främja samarbetet mellan länderna vad gäller kultur, ekonomi, lagstiftning och samarbete med övriga europeiska länder.

Avtalets inledning anger bland annat att de nordiska länderna ska:
• främja det nära samhälle som finns mellan de nordiska folken både i kultur och i lag och samhälle
• sträva efter att genomföra enhetliga lagar i de nordiska länderna på alla möjliga sätt
• önska att förnya och utveckla nordiskt samarbete mot bakgrund av de nordiska ländernas ökade deltagande i europeiskt samarbete.

Kommande evenemang med föreningen är:
• 20 mars, föredrag om Jussi Björling i Hudiksvall av sekreteraren i Jussi Björlingsällskapet, Stefan Olmårs, Hovra, Ljusdal
• 20 mars, ”Finns vänortsverksamheten”, möte i Bollnäs med debatt om vänortsverksamheten i Bollnäs och Hälsingland
• 21 mars, filmen ”Bastarden” i Iggesund i samarbete med Bio Kontrast

Se vidare föreningens webbplats och annons i press.

Gunnar Grenholm

Foto: Gunnar Grenholm