Arkiv för föreningar och släktforskning

januari 12, 2020 0 av Jörgen Bengtson

”Vad gömmer sig i länets aktiv?”, var ämnet för kvällen den 8 januari 2020.

Årets första program med Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland handlade om Arkiv Gävleborg, som härbärgerar mycket av länets folkrörelsehistoria.

Arkivchef Ulla Ejemar berättade på mötet, som traditionsenligt var på Patricia i Hudiksvall, om vad som finns i arkivets samlingar och hur man kan använda det.

Tjugotalet intresserade kom för att lyssna på Ulla Ejemars föredrag.

Arkiv Gävleborg är en ideell förening, dit medlemmar – som föreningar, företag och privatpersoner – kan lämna sina handlingar. Det rymmer inte bara trycksaker, utan också föremål som fanor, banderoller och standar. Det är kostnadsfritt att forska i samlingarna.

– Hon gav även tips på att om man till exempel är intresserad av släktforsking, kan mycket finnas att hämta hos dem, berättar Anders Bouij, ordförande för Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland.

Föreningen Arkiv Gävleborg har drygt 600 medlemmar. Arkivet består av cirka 6 000 enskilda arkiv, där ett av arkiven är Föreningen Norden i Gävleborg.

Föreningen hette tidigare Folkrörelsernas arkiv.

Arkiv Gävleborg finns på Fältskärsleden 10 i Gävle. Arkivet har en fyllig webbplats. Det finns också på Facebook och Instagram.