Tur till stormaktstidens Långvind

mars 30, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: Följ med på en guidad bruksvandring genom Långvind, ”från stormaktstid till fritid”, besök Långvinds kapell och bruksmuseum, se byggnaderna från järnbrukstiden och avrunda med en natur- och kulturstig till Mellanhammaren och bron över Långvinds ström.

Långvind är ett av Hälsinglands bäst bevarade järnbruk, grundat 1687 under svensk stormaktstid, då Sverige omfattade dagens Finland, Estland, större delen av Lettland och delar av Ryssland.

Långvind har Norrlands längsta lindallé och flera välkända milstolpar, på bilden en i hösttappning.

Före bruksvandringen serveras lunch på Hotell och vandrarhem Hudiksvall Kungsgården Långvind. Efter vandringen blir det kaffe/te och hembakat.

Ciceron är Jörgen Bengtson. Agneta Bengtson står får mat och godsaker.

Bakgrund: Denna gång blir det separat inget Café Norden – däremot ingår lunch och kaffe i priset.

Förhandsanmälan: Ja, senast den 12 maj till Agneta Bengtson på info@langvind.com eller 072-160 21 00. Efter betalas avgiften till plusgiro 26 44 03-7.

Pris: 330 kronor för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor extra för ickemedlemmar. I priset ingår bussresa, lunch, guidad visning av Långvindsbruk samt kaffe/bryggt te med hembakat. Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Långvindsbruk med avgång från från busstationen i Hudiksvall klockan 11.

Dag och tid: Lördagen den 18 maj 2019, klockan 11–16.