Ångermanland och Västerbotten lockade

september 17, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Traditionen med landskapsresor i och utanför Sverige lever i Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland. Sommarens femdagarsresa till Ångermanland och Västerbotten blev en lyckad resa, även om det fanns ytterligare plats i den bekväma dubbeldäckarbussen.

Den 28 augusti på morgonen började resan i Hudiksvall, med första stopp på Anders Åbergs fantastiska friluftsmuseum Mannaminne, Nordingrå, Ångermanland. Övernattningen skedde i stugbyn i Lövångers kyrkstad både denna dag och efterföljande. Naturligtvis fick deltagarna också se Lövångers kyrkstad.

– Mycket fin kyrkstad med över 100 kyrkstugor bevarade i mycket bra skick men även använda som pensionat. I Lövånger besökte vi även sockenmuseet och fick titta på en ”kyrkkammare” med västerbottnisk inredning och en med österbottnisk inredning, säger reseledare Gunnar Grenholm.

Dagen efter väntade marint tema, Bjuröklubbs fyr (bilden), och guidad rundtur i Skellefteå och besök på bland annat Lejonströmsbron, Sveriges äldsta träbro, färdigbyggd 1737 och fortfarande i drift med biltrafik. Dagen bjöd också på besök i Sjöns bönhus, Hjoggböle, med författarutställning och fika.

– Bjuröklubb är Västerbottens östligaste punkt, känd från väderrapporten men även välbekant fyrplats, lotsplats och fiskeläge. På medeltiden hade Umefiskarna ensamrätt till fisket. Författarmuseet är tillägnat sina författare P-O Enquist, Anita Salomonsson, Kurt Salomonsson och Hjalmar Westerlund, berättar Gunnar Grenholm.

Ostens hus, Burträsk, stod i centrum den 30 augusti, med både guidad tur och lunch i osttemplet. Sedan blev det rundtur i Bygdeträsk och världens längsta björkallé, därefter Bygdsiljum och besök på industrin Martinssons Trä, som tillverkar limträ, korslimmat trä och träbroar. Gruppen såg också Kålaboda lantbruksmuseum, med en fin samling av lantbruks- och hushållsföremål från förra seklet.

– På Burträsk mejeri tillverkas den berömda Westerbottensosten. Vi fick höra anekdoten att receptet kom till när mejerskan Ulrika Eleonora Lindström år 1872 ystade osten ”fel”, då hon fick besök av en friare och glömde både tid och rum. Burträsk är i dag det enda mejeri i världen, som tillverkar den varumärkesskyddade osten, berättar reseledaren.

På kvällen kom gruppen till Umeå, där det blev föreställning på Norrlandsoperan med symfoniorkester.

– Symfoniorkestern hade säsongsöppning med en modern och klassisk repertoar med sopran Camilla Tilling, säger Gunnar Grenholm.

Augustis sista dag hade gruppen guidad rundtur i Umeå, som gick till bland annat Röbäcksslätten, Ålidhems centrum, Norrlands universitetssjukhus, universitets campus, hembygdsområdet Gammlia och regementsområdet. Eftermiddag var till fri disposition.

Den 1 september började återfärden, med besök i Norrfällsviken (bilden) på Höga kusten och lunch på restaurang Fiskarfänget.

– Fiskeläget har anor från 1600-talet och ägdes av Gävlefiskarna men är numera ett fritidsområde med restaurang, camping, konferensanläggning och golfbana. Vid ankomsten till Hudiksvall tog det fina vädret slut och vi möttes av åska och regn, avslutar han.

Föreningen Norden tog förra året upp de populära resorna till nordiska grannländer och svenska landskap. Fortsättning följer.

Foto: Gunnar Grenholm