Ubåtskränkningar och kärnvapenhot

september 15, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: ”Ubåtskränkningar och kärnvapenhot under kalla kriget och i dag”, är rubriken på ett föredrag av Nils-Ove Jansson, pensionerad kommendör av första graden.

Han berättar om säkerhetspolitiken i allmänhet samt ubåtskränkningar och kärnvapenhot i synnerhet, som berör Sverige. Han behandlar särskilt händelserna i Gävle 2017. Han kommer också att tala om de säkerhetspolitiska motiven – läs de sovjetiska/ryska – då och nu.

Jansson var marinkommandochef i Göteborg under åren 1997–2000. Innan dess tjänstgjorde han vid den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten.

År 2016 fick han Kungliga Krigsvetenskapsakademiens belöningsmedalj i silver i 8:e storleken för beskrivning i boken ”Omöjlig ubåt” av faktorerna rörande ubåtskränkningarna under 1980-talet.

Bakgrund: Café Norden startar en halvtimme före föredraget.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar. Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Patricia, Lastagegatan 9, Hudiksvall.

Dag och tid: Måndagen den 9 september 2019, klockan 19.00.

Foto: Kungliga Krigsvetenskapsakademien