Lyckat Nordenresa till Stavanger

juni 4, 2018 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsinglands tradition med resor till nordiska grannländer – som förra ordföranden Gösta Lind med hustru Marianne Ersson framgångsrikt etablerade – är tillbaka. Föreningen har precis avslutat en mycket lyckad resa till norska Stavanger, som bland annat gav deltagarna en resa genom tre årstider inom loppet av fyra timmar.

Under resan fick deltagarna uppleva den unika norska naturen i all sin variation, interfolierat med boende på lyxiga hotell och goda middagar.

Första dagen gick till  Fagernes i Valdres, Norge.

Dag två gick över Hardangervidda genom den fantastiska Måbödalen och Vöringforsen, sedan vidare till Eidsfjord i det inre av Hardangerfjorden; det var här deltagarna fick uppleva tre årstider på fyra timmar.

På dag tre nådde sällskapet Norges oljehuvudstad Stavanger (bilden), som också är känd för sin gamla trähusbebyggelse. Stavanger är Norges tredje största tätort. På vägen dit fick ressällskapet se två magnifika forsar, Tvillingforsen och Langforsen, och ännu en dag med magnifik natur.

Väl framme i Stavanger, väntade besök på Oljemuseet, en guidad rundtur med buss genom Stavanger och träff med Föreningen Norden.

Återresan gick via norska Östlandet och sommarstaden Tönsberg, med ny storslagen natur längs vägen.

– En mycket lyckad resa, summerar föreningens ansvarige för resor, Gunnar Grenholm.

Resan startade i Hudiksvall den 30 maj 2018, plockade upp deltagare i Söderhamn och Bollnäs, innan resan till Stavanger började. Ressällskapet var åter i Hälsingland den 4 juni.

Foto: Stavanger kommune

Sidan uppdaterad 27 oktober 2018