Martin Kragh drog rekordpublik

november 13, 2023 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland bjöd den 8 november in Martin Kragh, för att berätta om kriget i Ukraina och Rysslands aggressioner i Sovjetunionens gamla delstater och satellitstater. Martin Kragh är seniorforskare vid Utrikespolitiska institutet och känd från nyhetsmedia. Cirka 100 personer kom för att lyssna på honom. Restaurang Patricia, Hudiksvall, var fylld till sista plats.

Martin Kragh började att helt magnifikt berätta historien om hur Ryssland byggdes upp efter Sovjetunionens fall och hur Vladimir Putins imperialistiska och revanschistiska ideologi ledde fram till krig och elände.

Han gav en intressant bakgrund från Vladimir Putins tid i Östtyskland som KGB-officer. När Östtyskland upphörde att fungera, var han stationerad i Dresden. Mitt över gatan hade befolkningen tagit sig in på östtyska Stasis lokaler, för att förhindra att dokument förstördes. På det sovjetiska KGB-kontoret, där Putin fanns, eldade man handlingar, så att kaminen sprack. När folkmassan utanför insåg att man höll på att förstöra handlingar också där, försökte man ta sig in också på KGB-kontoret. Putin rusade ut, bluffade och sa att om ni kommer in skjuter vi.

Han hade ringt Röda armén i Dresden och hade fått svar att ”Moskva svarar inte”. När han förstod att Moskva och sovjetledningen hade bestämt att nu fick de före detta sovjetsatelliterna göra som de ville utan att Moskva ingrep, menar Putin att han upplevde sitt livs värsta trauma.

Ett stort misstag från väst var USA-presidenten George Bushs och västvärldens invasion av Irak. Putin uppfattade det som att USA och dess allierade gjorde som de ville. Demokrati och rättsstatsprinciper var bara något som Väst använder när det passar. Martin Kragh menade att det är viktigare hur något uppfattas i politik än hur skeendet faktiskt utspelades. Han underströk att Väst genom sådana här misslyckade ageranden har ett stort PR-problem. I samma sfär finns också Natos agerande i Kosovo.

Om Väst hade stött Ryssland ekonomiskt i samband med Sovjetunionens upplösning, hade då utvecklingen kunnat bli en annan? var en fråga Martin Kragh fick.

Han menade att det ekonomiska läget var lika illa i alla sovjetiska delrepubliker. Men att de baltiska staterna trots detta lyckades vända läget och skapa välfungerande stater. Flera av de stater som uppkom i samband med upplösningen var så korrumperade att den negativa utvecklingen hade varit svår att motverka med ännu mer ekonomisk hjälp från Väst. Vad gäller just Ryssland gjordes ekonomiska påtryckningar på Världsbanken att stötta Ryssland mer än vad banken egentligen ville just på grund av den omfattande korruptionen. Martin Kragh menade att här behöver inte Väst ångra sitt agerande. Finns ingen vilja, är det svårt att reformera ett land.

På fråga från publiken om opinionen i Ryssland, gjorde han en intressant parallell med Tyskland efter andra världskriget. Västtyskland hade avnazifierats, hade en god ekonomisk utveckling och började få ordning i landet. Men känslan av att ha förlorat kriget och blivit besegrade och förnedrade var så stark, att ungefär 30 procent av tyskarna i början av femtiotalet menade sig vara nazister i hemliga opinionsundersökningar, som senare blev offentliggjorda.

Nästa evenemang med Föreningen Norden i Hudiksvall är 22 november på Patricia om den estniske tonsättaren Veijo Tormis, som trakasserades av KGB, den sovjetiska säkerhetstjänsten. Men dessförinnan är det evenemang i Bollnäs, 20 november på Kämpens hembygdsgård, om Hälsingegårdars inredning. Mer information finns på föreningens webbplats i kalendariet.

Text: Gunnar Grenholm och Christer Bouij
Foto: Jörgen Bengtson (porträtt) och Gunnar Grenholm (gruppbild)