Sanningar om Gustav Vasa

november 8, 2023 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland, tillsammans med Hudiksvalls bibliotek, bjöd in populärhistorikern Herman Lindqvist med anledning av 500-årsjubileet av kungavalet i Strängnäs. Då blev Gustav Vasa vald till kung; samtidigt införde Sverige ärftlig monarki.

Herman Lindqvist fyllde hela Kulturhuset i Hudiksvall den 6 november med intresserade Hudiksvallsbor. Men så är han också en populär författare, föreläsare, journalist och historiker. Och publiken var inte besviken på föreläsningen, där det mesta var hämtat ur hans nyutkomna bok ”Varför just han?” Berättelsen om Gustav Vasa och hans tid.

Herman Lindqvist ifrågasatte några gamla sanningar, om färden Mora–Sälen, dalkarlarnas upprördhet och kungavalet.

Färden mellan Mora och Sälen sades Gustav åka på skidor. Troligen åkte han häst och släde, som alla adelsmän på den tiden, knappast skidor. Men anekdoten var ju bra, och vi har därför fått traditionen Vasaloppet från Sälen till Mora.

Dalkarlarna var upprörda för att adelsmän dödats i Stockholms blodbad. Detta var knappast tillräckligt för att de skulle göra uppror mot danske kungen. Däremot var de upprörda över att det lönsamma bergsbruket skulle tvingas exportera järnet via Köpenhamn med krav på nya avgifter.

Valet av honom som kung. Det skedde inte enligt tradition. Kungaval skulle ske vid Mora stenar utanför Uppsala men hölls nu i Strängnäs domkyrka 6 juni 1523. Endast ett fåtal lagmän från östra och västra rikshalvan var på plats med lagsagans män. Däremot var representanter från Lübeck och Hansan på plats och såg till att han valdes. Hansan fick sen tullfrihet för handel i hela Sverige.

Kung Gustav styrde sen med järnhand, och med Hansans hjälp slog han ner all opposition, ibland med legosoldater. Trots detta var det Gustav Vasa som organiserade den svenska nationalstaten, med egen krigsmakt, skatteindrivning i hela landet och bevakade gränser samt även en svensk statskyrka. Och när han avslutade sin långa regentperiod, hade Sverige gått från att vara ett fattigt land i utkanten av Europa till ett rikare land, som skulle utvecklas till en stormakt. Därför firar vi 6 juni som Sveriges nationaldag.

Nästa evenemang med Föreningen Norden handlar om situationen i Ukraina och Ryssland med Martin Kragh från Utrikespolitiska institutet och Centrum för Östeuropastudier. Det är onsdagen den 8 november klockan 18.00, med Café Norden som börjar en halvtimme tidigare. Mer information finns på föreningens webbplats.

Text och foto:
Gunnar Grenholm