Nordisk bokcirkel i femtio år

mars 31, 2023 0 av Jörgen Bengtson

En nordisk litteraturcirkel i femtio år. Är det möjligt?

Ja, Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsinglands litteraturcirkel firade häromveckan sitt femtioårsjubileum.

Cirkeln startades av den legendariske rektorn Åke Engberg, som lämnade över stafettpinnen till bibliotekarien Marianne Kivimäe, som har fått läraren Pär Bergroth att ta över ledarskapet.

Varför en nordisk litteraturcirkel?

– Det var Åke Engbergs idé. Han bestämde att vi skulle läsa enbart nordisk skönlitteratur. Det var också en del av vänortsverksamheten, säger Marianne Kivimäe.

Ett tiotal nordister träffas en gång per månad. De har läst en skönlitterär bok av en författare från ett nordiskt land eller Baltikum alternativt en Nobelpristagare, antingen aktuell bok eller av äldre datum.

Ansvarig för bokvalet en månad är samtalsledare och börjar med att berätta vad hen tycker om boken. Sedan går man laget runt, pratar om vad som är positivt och negativt, kommer med egna reflektioner. Bokansvarig avslutar cirkeln med att läsa ur några tidningsrecensioner, vilket vanligen leder till ytterligare diskussioner.

Mars månads bok var ”Bomullsängeln” av Susanna Alakoski, i februari ”Koka björn” av Mikael Niemi och i januari ”Min ensamma kropp” av Elsie Johansson.

Förra årets läste cirkeln böcker av Sofi Oksanen, Jonas Gardell, Abdulrazak Gurnah, Karl Ove Knaustgård, Theodor Kallifatides, Tove Ditlevsen, Rosa Liksom, Kazuo Ishiguro samt Thomas Engström och Margit Richert.

Många av de danska och norska författarna har cirkeln läst på originalspråk. Men eftersom det blivit allt svårare att köpa eller låna norsk- och danskspråkiga romaner, gäller numera svensk översättning. En annan förändring är att böcker går att läsa på platta och lyssna till – pappersboken regerar inte längre ensam.

Ytterligare en förändring är att analysen av den lästa prosan inte är så akademisk som i cirkelns tidiga år. Då skulle bokansvarig sammanfatta huvudtemat i boken, resonera kring bokens personer, belysa miljö och tid, reflektera över form och stil, kommentera bokens atmosfär och stämningsläge, beskriva författarens roll i boken och för vilken kategori läsare boken vänder sig till.

Ingen av deltagarna från startåret finns längre i livet. Men Marianne Kivimäe har varit med sedan 1985.

Folkbildningen sker i Studieförbundet vuxenskolans regi och lokal. Men på femtioårsjubileet var Marianne och Priit Kivimäe värdar. De dukade upp en fin måltid i sitt hem, som började med mousserande vid dagen till ära.

På första bilden ser vi studiecirkelns deltagare, utom fotografen Jörgen Bengtson, från vänster: Helena Ström, Ing-Marie Bergroth, Torgny Vilhelmsson, Marianne Kivimäe, Pär Bergroth (delvis skymd), värden Priit Kivimäe (nästan helt skymd, deltar inte i studiecirkeln), Kerstin Oremark, Lennart Lundkvist, Agneta Bengtson och Lena Wilhelmsson. På bilden saknas Agneta Brendt.

På andra bilder samtalar Marianne Kivimäe, som har deltagit i den nordiska litteraturcirkeln sedan 1985 och längre var cirkelledare, med den nya cirkelledaren Pär Bergroth.

Text och foto:

Uppdaterad 31 mars 2023