Unika fiskarkapell på kusten

april 20, 2023 Av av Jörgen Bengtson

Södra Norrlandskusten i allmänhet och Hälsingekusten i synnerhet – men även Finlands kust – har en unik samling fiskarkapell. Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland hade ett uppskattat evenemang om dessa med föreläsning av Daniel Olsson, Ljusdal, den 20 april 2023 på Patricia, Hudiksvall.

Daniel Olsson är byggnadsantikvarie vid Länsmuseet Gävleborg. Han berättade om de många fiskarkapellen vid Norrlandskusten, som byggdes ursprungligen av fiskare som säsongsfiskade strömming vid fiskelägen på fastland och öar.

Förutom att uppfylla gudstjänstplikten, som var sträng på 1700-talet, hade fiskarkapellen även en social funktion. De var den enda gemensamma samlingslokalen i fiskeläget. Men de reglerade även exempelvis fisket med klockringning, när fiskarna fick lägga ut båtarna. På vintern förvarades de dyrbara fiskeredskapen i kapellet.

Det äldsta bevarade kapellet finns på Bålsön utanför Hornslandet. Enligt datering byggdes det år 1603. Det finns dock äldre grundläggningar som kan vara kapell. Men det är osäkert om det är sjöfararkapell eller fiskarkapell. Sedan byggdes kapell under 1600-, 1700-, 1800- och 1900-talet efter Norrlandskusten både på den rikssvenska och numera finska sidan. Det senaste byggdes på 2000-talet på Björkö utanför Vasa. De flesta används i dag som kyrkolokaler.

Daniel Olsson har tillsammans med Lars Nylander och Bo Ulfhielm skrivit två böcker om ämnet. Fiskarkapell i Gästrikland och Hälsingland (2016) och Fiskarkapell i Medelpad och Ångermanland (2021). De finns att tillgå i bokförsäljningen på Hälsinglands museum.

Evenemanget inleddes som vanligt med Café Norden och information om kommande evenemang i föreningen.

En längre artikel om fiskarkapellen i Hälsingland och Gästrikland finns på sidan Fiskarkapell, med enskilda artiklar om de nio kapellen på Hälsingekusten och två på Gästrikekusten. En separat artikel, Fiskarkapellen unik historia, berättar om kapellens unika historia.

Bilden visar Kråkö kapell, Hudiksvall.

Gunnar Grenholm

Uppdaterad 17 maj 2023