Nystart i Bollnäs–Ovanåker

maj 24, 2023 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland gör nu skäl för namnet: 24 maj 2023 var det premiär för verksamhet i Bollnäs–Ovanåker. Premiären var ett evenemang i Edsbyn om Sverigehjälpen till Nordnorge.

Sveriges hjälp till Norge under och efter andra världskriget var omfattande.

En mindre känd del är frivillighjälpen från Sverige till Nordnorge efter kriget. Nordnorge blev ödelagt under den tyska reträtten från Norge, då tyska soldater från norra Finland använda ”brända jordens taktik”. Volontärer från grannländerna kom dit 1946 och hjälpte till med återuppbyggnaden. Om detta berättade Torulf Andersson på mötet i Edsbyn.

Han tog sin utgångspunkt i ett ungdomsläger i Telemarken, som deltog i återuppbyggnaden i Nordnorge efter kriget. Ungdomarna kom från Danmark, Finland, Sverige, England och USA. Som mest arbetade 160 ungdomar i lägret, där de fick börja med att bygga egna bostäder och sedan hjälpa norrmännen med återuppbyggnaden.

Torulfs mor kom från Danmark. På lägret träffade hon Torulfs far från Småland.

Arrangemanget var Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsinglands första i Hälsinglands sydvästra del.

– Tanken är att ordna två möten per år i Bollnäs–Ovanåker i samarbete med andra organisationer. Hembygdsföreningen i Bollnäs med Kämpens kommer att vara en partner. Det finns mycket ”historia” att leta fram men även mycket nytt att göra, säger Stefan Jonäng, representant för Bollnäs–Ovanåker i styrelsen för Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland.

Ett önskemål som kom fram under kvällen var att ha en studiecirkel i nordisk litteratur, vilket funnits länge i Hudiksvall.

Med på mötet i Edsbyn var föreningens ordförande, Anders Bouij, och vice ordförande, Gunnar Grenholm, båda från Hudiksvall, för att markera att nu är Föreningen Norden tillbaka i Bollnäs och Ovanåker.

Sedan länge har föreningen verksamhet i Ljusdal och hoppas få igång det snart i Söderhamn igen.

Sidan uppdaterad 2 juni 2023