Resa i fyra landskap

september 26, 2023 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland hade nyligen genomfört en kulturhistorisk bussresa genom de fyra landskapen Hälsingland, Härjedalen, Jämtland och Medelpad. Ett trettiotal deltagare åkte med på tredagarresan med två övernattningar på Hotell Klövsjöfjäll.

Gruppen besökte Kårböle skans och tre kyrkor/tomter i yttersta delen av Hälsingland, med guide från Ljusnans pastorat.

I Överhogdal, Härjedalen, guidade byalaget i museet med bonaden från 1100-talet.

Hede hembygdsgård var nästa resmål, där lokala guider berättade bland annat om Baltzarfejden på 1600-talet, där hälsingar krigade mot jämtar och härjedalingar.

Nästa resmål var Funäsdalen, där gruppen åkte liftgondol upp till Funäsdalsberget med en hisnande utsikt över fjällen. Resan gick vidare genom Mittådalens sameby med pick-nick vid Särvsjön.

Klövsjö forngård ”Tomtan”, sydligaste delen av landskapet Jämtland, har välbevarade byggnader från 1600-talet; här hade sällskapet guide från hembygdsföreningen.

Återresa gick genom Medelpad, utefter Ljungans dalgång, med besök på ”Haffra häll”, en gränsmarkering från 1200-talet. Resesällskapet besökte Borgsjö kyrka med målning av Hudiksvallsmålaren Paul Hallberg.

Resans sista besök var Flataklocken, Sveriges mittpunkt enligt vissa mätningar, med milsvid utsikt.

Resan bjöd också på social samvaro och trevliga gemensamma måltider på hotellet och olika lunchställen. Chauffören Kjell Flodihn styrde bussen med säker hand, även om Flataklockens uppförsbacke var en rejäl prövning.

Bilderna visar Kårböle stavkyrka, Hede hembygdsgård, Borgsjö kyrka och Flataklocken.

Text och foto:

qrf