Pilgrimsvandringar i fokus

april 26, 2022 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland hade den 26 april 2022 ett välbesökt evenemang på Patricia i Hudiksvall. Prästen Tomas Jönsson, Hudiksvall, berättade om pilgrimsvandring under medeltid och nutid.

Under den katolska medeltiden var det främst fyra platser som var mål för pilgrimsvandringar: Santiago de Compostela i Spanien, Rom i Italien, Jerusalem i nuvarande Israel och Nidaros (Trondheim) i Norge. De flesta nordbor sökte sig till Trondheim och den stora Nidarosdomen. Där fanns relikerna från den helige kungen Olof.

Runt Östersjön åkte de flesta på dåtidens ”motorvägar” på vattnet till en hamn i södra Norrland. Den tidens hamnar, där pilgrimsvandringsvägarna började, kallades ofta Sankt Olof hamn. De finns bland annat på Drakön (ön mellan Agön och Kråkön), i Långvind och Selånger. Pilgrimsfärden kunde också börja i Hälsingtuna eller Rogsta som hade sjöförbindelse.

Sedan gick färden vidare på stigar med stopp efter vägen. Vatten var viktigt efter vägen, så ofta passerade pilgrimerna kallkällor. Josefs källa i Norrbo är exempel på detta.

Vandrarna kallades pilgrimer, som betyder främling. Det var förstås så lokalbefolkningen betraktade dom. Efter cirka 600 kilometer kom pilgrimerna fram till Nidarosdomen och kung Olofs relikskrin. Byggnaden betraktades nog som ett underverk av personer som var vana vid enkla stockhus i ett plan.

I nutid ordnar många församlingar korta och långa pilgrimsvandringar, med syfte att motverka dagens stora åkomma: stress. Pilgrimsvandringar innebär också kontakt med andra människor, andlighet, motion och naturupplevelser. I vissa fall har man letat fram de gamla pilgrimslederna eller så är det exempelvis vandringar mellan olika kyrkor i en församling eller ett större område.

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland anordnar en bussutflykt till Selånger pilgrimscenter den 4 juni 2022. Där finns utställning om pilgrimsvandringar på leden mellan Sankt Olofs hamn i Selånger och Nidarosdomen i Trondheim. Intresserade deltagare är välkomna med anmälan, som är förlängd till 15 maj 2022.

Bilden visar pilgrimsvandringsleden mellan Selånger och Trondheim. Mer information om pilgrimsvandringar i Hälsingland och pilgrimsvandringarnas historia finns på Hälsingekusten.se.

Gunnar Grenholm
Bild: Selångers pilgrimscenter