Stort intresse för Åland

mars 13, 2017 0 av Jörgen Bengtson

Lilla Åland rönte stort intresse, när Föreningen Norden arrangerade ett säkerhetspolitiskt möte med Sveriges generalkonsul i Mariehamn, Olof Ehrenkrona, som talare.

”Ålands roll i Östersjöns säkerhetspolitiska miljö och de nya utmaningarna, som utvecklingen i Ryssland innebär för Sverige och Finland”, var rubriken på Olof Ehrenkronas anförande på måndagskvällen. Som vanligt hade Nordenavdelningen sitt arrangemang i Patricia.

Åland är Nordens minsta land men ligger strategiskt i Östersjön, har ett unikt självstyre, är världens enda enspråkigt svenska land och är därtill en demilitariserad zon. Sverige är enda stat med generalkonsulat i Mariehamn, vilket illustrerar både Sveriges historiska roll för Åland och syn på örikets strategiska läge. Tidigare hade även Sovjetunionen, senare Ryssland, generalkonsulat på Åland.

Olof Ehrenkrona gav en intressant exposé och publiken hade många frågor till den gästande generalkonsuln.

– Han redogjorde för samtiden och framtiden med tämligen mörka färger, kopplat till utvecklingen i Ryssland, Turkiet och övriga Europa samt USA. Han började med att beskriva utvecklingen för Åland från 1800-talets början och fram till nutid gällande politik och historia. Sveriges försvar var också något som diskuterades livligt med honom, berättar Anders Bouij, ordförande för Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland.

– Jättebra, så roligt, summerar Marianne Kivimäe föredraget, som alltså inte var så torrt som rubriken antyder.

Föredraget rönte stort intresse, med cirka 70 personer som kom till mötet, en huvudledare i Hudiksvalls Tidning, signerad Patrik Oksanen, och en HT-reporter på plats.

Foto: Regeringen