Skogsfinnarna på nära håll

mars 30, 2019 0 av Jörgen Bengtson

Tillställning: ”Skogsfinnen närmare än du tror” är rubriken på ett föredrag av Eva Jernqvist.

Skogsfinnarna har en lång historia i Hälsingland, som går tillbaka till tiden då Finland var en del av Sverige och många finnar kom från Finland för svedjebruk i Hälsingland och andra skogsrika landskap.

Eva Jernqvist är aktiv i organisationen Finnbygder i samverkan (Finnsam), vars syfte är att underlätta samarbete, forskning och samordning av aktiviteter som rör skogsfinnarna i Sverige. Finnsam är en skogsfinsk nätverksorganisation med aktiv webbplats för den som vill veta mer, www.finnsam.org.

Finnsams uppdelning på olika geografiska områden speglar skogsfinnarnas stora utbredning: Bergslagen, Gävle-Dala, Mellannorrland, Närke och Tiveden, Värmland, Ångermanland södra Lappland, Norges norra finnskog och Norges södra finnskog,

Bakgrund: Café Norden startar en timme före föredraget.

Pris: Gratis för medlemmar i Föreningen Norden. 50 kronor för ickemedlemmar. Evenemanget sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV).

Plats: Solhuset, Tingsgatan 4, Ljusdal.

Dag och tid: Torsdagen den 4 april 2019, klockan 19.00.