”Väljarnas hämnd”

september 20, 2016 0 av Jörgen Bengtson

”Väljarnas hämnd, populism och nationalism i Norden”, är titeln på en bok av journalisten och författaren Bengt Lindroth. Det var också temat för två uppskattade föredrag, som Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland arrangerade den 19 september i Hudiksvall och dagen efter i Söderhamn.

Föredraget handlade om extrempolitiska rörelser i Norden, som Fremskridtspartiet – en bild av en badbyxklädd Mogens Glistrup är bokens omslag – och Dansk Folkeparti i Danmark, Anders Langes parti och Fremskrittspartiet i Norge, Sannfinländarna i Finland samt Ny Demokrati och Sverigedemokraterna i Sverige. I föredraget gick han igenom vad som skiljer partierna och länderna åt, men också vad som förenar de kulturkonservativa upproren mot etablissemanget.

Bengt Lindroth har tidigare varit bland annat Nordenkorrespondent för Sveriges Radio och ledarskribent på Expressen. Han har också skrivit boken ”Härlig är Norden”.

I Hudiksvall var arrangemanget som vanligt på Patricia, med Café Norden som startade en halvtimma före föredraget. Föredraget lockade trettiotalet Norden-vänner.

– Föredraget ledde till många kommentarer och frågor, säger Marianne Kivimäe, Föreningen Norden Hudiksvall-Hälsingland.

I Söderhamn var evenemanget på Stadsbiblioteket.

Sidan uppdaterad den 13 november 2016