Engagerat om hjälp till Nordnorge

oktober 15, 2023 0 av Jörgen Bengtson

Föreningen Norden Hudiksvall–Hälsingland hade ett evenemang om ”Hjälpen till Nordnorge efter andra världskriget” på ett nästan fullsatt Patricia i Hudiksvall, med femtiotalet intresserade personer. Läraren Torulf Andersson, Edsbyn, har forskat i ämnet, eftersom hans föräldrar deltog i arbetet.

Efter fredsavtalet mellan Sovjetunionen och Finland under andra världskriget, tvingades de tyska trupperna fly genom Nordnorge. Huvuddelen av befolkningen på cirka 75 000 invånare i Nordnorge evakuerades eller flydde. Tyskarna ödelade allt i sin väg för att försvåra för efterföljande sovjetiska trupper.

När sedan befolkningen började återvända, var det mesta i byggnader och infrastruktur förstört. Norge bjöd in internationella arbetslag att bistå vid återuppbyggnaden.

Arbetslagen, mest ungdomar, kom från Danmark, Sverige, Nederländerna, England och USA. De arbetade för mat, logi och en krona per dag. Arbetet bestod mest i att bygga enkla bostäder och magasin för befolkningen, bland annat en enkel träregelbyggnad som kallades för ”svenskbyggnaden” och kom i en byggsats. Hjälpen pågick somrarna 1945–1946.

Tankarna i anslutning till denna historiska händelse går också till hur Ukraina ska kunna återuppbyggas efter ryssarnas omfattande härjningar.

Torulf Anderssons mor kom från Esbjerg i Danmark och hans far från Småland. De träffades på ett arbetsläger i Nordnorge.

Han berättade med inlevelse om många episoder som han fått återberättat av föräldrarna. Och även om de kontakter med andra volontärer de haft efter återuppbyggnaden.

Torulf Andersson höll föredrag på samma tema 24 maj 2023 i Edsbyn. Det var föreningens första arrangemang i Bollnäs–Ovanåker.

Nästa evenemang med Föreningen Norden är 6 november på Patricia. Det handlar om ”Gustav Vasa – landsfader eller tyrann”. Herman Lindqvist berättar om Gustav Vasa med anledning av 500-årsjubileet av kungavalet i Strängnäs. Mer information på föreningens webbplats.

Text och foto:
Gunnar Grenholm